Prawa i obowiązki pacjenta
PACJENT MA PRAWO DO:
- Uzyskania świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
- Uzyskania przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia tj. rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. Pacjent ma również prawo żądać aby nie udzielać mu informacji o stanie zdrowia.
- Wyrażenia lub niewyrażenia zgody na udzielenie informacji, o których mowa w pkt. 2 innym osobom, w tym wskazania osoby lub instytucji, którą szpital obowiązany jest powiadomić o pogorszeniu się stanu zdrowia pacjenta powodującego zagrożenie życia lub w razie jego śmierci.
- Zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
- Zachowania tajemnicy dotyczącej wszelkich informacji z nim związanych, w tym zapewnienia ochrony danych zawartych w jego dokumentacji medycznej.
- Wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu informacji pomocnej do podjęcia decyzji.
- Wypisania się ze szpitala na własne żądanie i uzyskanie od lekarza informacji o możliwych następstwach zaprzestania leczenia.
- Poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych.
- Własnych przekonań religijnych i zasad moralnych.
- Świadczeń zdrowotnych zapewniających łagodzenie bólu i innych cierpień, w szczególności w fazie terminalnej życia oraz do umierania w spokoju i godności.
- Dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
- Osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego kontaktu z innymi osobami. Pacjent ma również prawo do odmowy kontaktu z innymi osobami.
- Opieki duszpasterskiej.
- Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
- Zapewnienia: podstawowych potrzeby bytowych i higienicznych, środków farmaceutycznych, materiałów medycznych, pomieszczeń i wyżywienia adekwatnych do stanu zdrowia.
- Znajomości z nazwiska i imienia osób sprawujących opiekę. Personel ma obowiązek noszenia identyfikatorów zawierających imię, nazwisko oraz pełnioną funkcję.
- Informacji na temat pomieszczeń i urządzeń, z których może korzystać oraz ich usytuowanie.
- Składania skarg i wniosków do prezesa szpitala.
KARTA OBOWIĄZKÓW PACJENTA
- Pacjent ma obowiązek posiadać aktualny dokument potwierdzający tożsamość.
- Pacjent jest zobowiązany do przestrzegania regulaminu i rozkładu dnia obowiązującego na oddziale.
- Pacjent ma obowiązek stosować się do poleceń personelu oddziału.
- Pacjent ma obowiązek przestrzegać higieny osobistej i czystości pomieszczeń.
- Pacjent jest zobowiązany do kulturalnego zachowania się oraz życzliwego stosunku do innych pacjentów oraz personelu.
- Pacjent ponosi odpowiedzialność materialną za przydzielone do korzystania przedmioty, stanowiące własność szpitala.
- Pacjent jest zobowiązany do przestrzegania ciszy nocnej.
- W czasie pobytu w szpitalu pacjent ma obowiązek przestrzegać wszystkich zaleceń lekarskich, poddawać się wyznaczonym badaniom lekarskim
i laboratoryjnym, aktywnie uczestniczyć w rehabilitacji oraz przyjmować zalecone leki. - Wszystkie leki pacjent powinien pobierać w obecności pielęgniarki w dawkach i porach określonych przez lekarza prowadzącego.
- Odzież oraz przedmioty osobiste pacjent przechowuje w pokoju, w którym przebywa.
- Szpital nie ponosi odpowiedzialności za kosztowności i przedmioty osobiste pozostawione w pokoju przez pacjentów oraz przez osoby odwiedzające.
- W przypadku nie przestrzegania określonych w niniejszej karcie obowiązków, pacjent może zostać ukarany:
a) upomnieniem lub ostrzeżeniem,
b) wypisaniem pacjenta ze szpitala lub przeniesieniem do innego ośrodka z zachowaniem poszanowania jego zdrowia i bezpieczeństwa.
Szczegółowe informacje na temat praw pacjenta znajdują się w Ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. (t.j. Dz.U.2020.849) o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.